Żłobek „Maluch” przy Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Głogowie rozpoczął swoją działalność 1 września 2015 roku. Obszarem swojego działania obejmuje Gminę Miejską Głogów.
Żłobek funkcjonuje cały rok kalendarzowy z wyjątkiem dni wolnych od pracy oraz letniej przerwy wakacyjnej, od poniedziałku do piątku w godzinach od 6:30 do 16:30. Rekrutacja odbywa się przez cały rok w ramach posiadanych wolnych miejsc.
Wszystkie pomieszczenia zostały zaprojektowane, przygotowane i wyposażone w sposób przemyślany, aby stworzyć dzieciom najwyższej jakości warunki zapewniające bezpieczeństwo, higienę i rozwój psychoruchowy właściwy dla ich wieku. Budynek z osobnym wejściem wyposażony jest w wózkownię, szatnię, łazienkę, kuchnię, jadalnię, dwie sale zabaw, dwie sypialnie i całoroczny plac zabaw.
Żłobek przygotowany jest do przyjęcia 40 dzieci w wieku od 1 do 3 lat, w podziale na dwie grupy. Nad każdą z grup czuwa wykwalifikowany personel: dyrektor żłobka, opiekunki i pielęgniarka lub położna, posiadający odpowiednie wykształcenie do pracy z małymi dziećmi.
Organizację pracy żłobka określa ramowy rozkład dnia:
- 6:30 – 8:00 przyjmowanie dzieci, powitanie, poranne zabawy integracyjne i ruchowe, zabawy w kącikach zainteresowań, praca indywidualna z dziećmi
- 8:15 – 8:30 przygotowanie do śniadania, czynności higieniczne
- 8:30 – 9:00 śniadanie – karmienie i pomoc przy spożywaniu posiłków
- 9:00 – 10:00 zajęcia edukacyjne, spacer
- 10:00 – 10:15 przygotowanie do obiadu
- 10:15 – 11:00 obiad – I danie, pomoc i karmienie dzieci
- 11:00 – 13:00 odpoczynek, sen, słuchanie muzyki relaksacyjnej
- 13:00 – 13:15 czynności higieniczne po spaniu, przygotowanie do obiadu
- 13:15 – 14:00 obiad – II danie, pomoc i karmienie dzieci
- 14:00 – 16:20 zabawy, odbiór dzieci
Kształtowanie umiejętności dzieci:
Zabawy, ćwiczenia oraz sytuacje zadaniowe pomagające maluchom kształtować własne JA:
– oswojenie dziecka i uzyskanie zgody na bliski kontakt,
– oglądanie głowy, rąk, nóg i całej sylwetki, rozróżnianie części ciała,
– rozpoznawanie swojego wizerunku w lustrze,
– co to jest? Pokaż i nazwij,
– miny w lustrze,
– znajomość własnego imienia, a następnie nazwiska i adresu,
– rozróżnianie płci.
Ćwiczenia wspomagające maluchy w poznawaniu najbliższego otoczenia:
– blisko – daleko, wysoko – nisko,
– pokazuję, rozglądam i rzucam woreczek,
– idź tam, gdzie powiem,
– tory przeszkód,
– skąd dobiegają odgłosy,
– zanieś na swoje miejsce, pomagam w sprzątaniu.
Sytuacje i zabawy sprzyjające wdrażaniu do grzecznego zwracania się do innych oraz właściwego traktowania zwierząt i roślin:
– dzień dobry – do widzenia, proszę – dziękuję, przepraszam – nie chciałem,
– pies i kot – oglądanie i poznawanie, zabawy ruchowe – wesołe zwierzątka,
– ptaki – obserwowanie i rozmawianie o nich, zabawy ruchowe – ptaszki przyleciały do karmnika,
– owady – obserwacje i rozmowy, zabawa – motyle fruwają nad łąką,
– ryby – obserwacje i rozmowy, przygotowanie akwarium, układanie puzzli,
– drzewa są duże i pięknie szumią,
– kwiaty mają rosnąć.
Dziecięca zabawa procesem intensywnego uczenia się:
– ja buduję – ty mi pomagasz, ty budujesz – ja ci pomagam,
– budujemy dom dla lalek,
– zbuduj sam coś wspaniałego,
– zbuduj coś, co spodoba się misiowi,
– karmienie lalki i układanie jej do snu,
– miś jest chory, trzeba go leczyć,
– podróże na niby.
Kształtowanie czynności samoobsługowych:
– pomaganie innym,
– przedmioty mają być na swoim miejscu,
– szanowanie czyjegoś wysiłku: wycieranie butów, spokojne zamykanie drzwi, wstrzymywanie się od niszczenia efektu pracy innych dzieci,
– nawyk właściwego zachowania się przy stole oraz w łazience,
– spokojne układanie się do snu, radosne budzenie się,
– samodzielne nakładanie i zdejmowanie ubrań.
Wspieranie dzieci w dostrzeganiu i korzystaniu z regularności oraz w przewidywaniu, co będzie dalej:
– sensowne organizowanie swoich czynności, aby osiągnąć cel,
– rozumienie stałego następstwa dni i nocy oraz cykliczności pór roku, następnie rytmicznej organizacji dni w tygodniu i miesięcy w roku,
– opanowywanie umiejętności liczenia w coraz szerszym zakresie,
– pojmowanie sensu mierzenia długości, pojemności i ciężaru,
– porozumiewanie się z innymi w werbalny i niewerbalny sposób.
Pomaganie dzieciom w łączeniu przyczyny ze skutkiem:
– wyjaśnienia przyczynowe: dlaczego są zimne, dlaczego jest mokro,
– wyjaśnienia motywacyjne: dlaczego nie przyszła, dlaczego to robisz, dlaczego on szczeka,
– wyjaśnienia uzasadniające: dlaczego trzeba myć ręce, dlaczego muszę iść do żłobka, dlaczego nie wolno,
– poznawanie zmian typu: posolić – jest słone, dodać cukru – jest słodkie,
– kontrasty i przeciwieństwa: zamykam oczy i jest ciemno, otwieram oczy i jest jasno, głośno – cicho – w sam raz, biegnij – idź wolniutko – maszeruj,
– co trzeba zrobić, aby było dobrze: brudne ręce – trzeba umyć, potargane włosy – należy uczesać, jest bałagan – trzeba posprzątać, innym trzeba pomagać.
Zaspokojenie potrzeby ruchu maluchów – gimnastyka najlepszą formą dbałości o rozwój fizyczny oraz zdrowie dziecka, pamiętamy, że:
– gimnastyka ma być dla dziecka wesołą i radosną zabawą, bez upominania, musztrowania i karcenia, gdy radośnie i głośno się śmieje lub wznosi okrzyki,
– dorosły ćwiczy razem z dzieckiem – jest wzorem do naśladowania,
– każdą czynność należy wykonać dokładnie i z zapałem, a polecenia wypowiadać spokojnie,
– gdy tylko to możliwe ćwiczeniom należy nadawać charakter zabaw dźwiękonaśladowczych, np. drzewa na wietrze, skaczące żabki,
– dzieciom podoba się, gdy mogą popisać się swoimi umiejętnościami, odwagą i sprytem,
– trzeba koniecznie zadbać o warunki higieniczne i zdrowotne,
– jeżeli dziecko źle się czuje i marudzi – lepiej zrezygnować z gimnastyki i zabaw ruchowych.
Skupianie uwagi i organizowanie aktywności:
– wspomaganie dzieci w zabawach konstrukcyjnych klockami: zmiana miejsca klocków w przestrzeni, rozdzielanie i łączenie klocków, wnioski o skutkach odwracalności: budowanie wieży – zawalanie się jej – odbudowanie wieży, dobieranie elementów zgodnie z intencją,
– czytanie i pokazywanie ilustrowanych opowiadań rozwijających zdolność do skupiania uwagi, organizowania pola spostrzeżeniowego i rozpoznawania treści obrazków.
Kształtowanie umiejętności liczenia w zabawach:
– daj każdemu po jednym,
– zabawa w sklep,
– liczenie palców,
– daszki na domkach, motylki na kwiatkach.
Słuchanie muzyki, śpiewanie oraz stymulowanie muzyką aktywności ruchowej:
– przed snem: cichutka muzyka relaksacyjna, kołysanki,
– w ramach zabaw ruchowych: rytmiczne utwory, tańce w kółeczku, wspólne śpiewanie,
– poruszanie się w rytm muzyki,
– gra na instrumentach,
– ilustrowanie ruchem.
Kształtowanie umiejętności ruchowych – Metoda Ruchu Rozwijającego:
– podstawa metody: wczesnodziecięce doświadczenia dotyku i relacji społecznych,
– porządek metodyczny: wprowadzenie, budowanie poczucia bezpieczeństwa, realizacja zabaw i ćwiczeń,
– przykładowe zabawy i zajęcia: obejmowanie partnera i kołysanie się, podtrzymywanie i pełzanie, turlanie, ciągnięcie, tunel, wiosłowanie.
Wspomaganie maluchów w sensownym łączeniu i grupowaniu obiektów:
– łączenie tego, co zwykle występuje razem: pies i buda, kotek i miseczka z mlekiem, ręcznik i mydło,
– dobieranie przedmiotów tak, aby zrobić z nich większą całość: z tych kawałków można zrobić obrazek,
– grupowanie przedmiotów: to moje – to nie moje, to do szafki – to nie może być w szafce.
Wspieranie w realizowaniu złożonej działalności:
– rozpoznawanie dotykiem, jaki to przedmiot,
– dostrzeganie regularności i kontynuacja – szlaczki, rytmy wyklaskane i wystukane, rytmy pokazane ruchem,
– pomoc w opanowaniu wierszy i piosenek na pamięć,
– pierwsze rysunki,
odróżnianie kolorów.